Keramika v Magistratu 2017: Valj
Zgodovinski atrij Mestne hiše, Ljubljana / 5. - 27. september 2017
Val(j)ilnica idej
Likovna umetnost je umetnost oblik. Oblike ponazarjajo ideje, koncepte, razpoloženja in emocije ter vodijo oko po površini in prostoru. Geometrijske oblike in telesa, kot so kvadrat, krog in trikotnik oziroma kocka, krogla, valj in stožec, so elementarne, zato imajo v umetnostni teoriji in praksi pomembno mesto. Preučeval in opisoval jih je že Leonardo da Vinci, Cezanne pa je razvil misel, da je mogoče vse vidno poenostaviti na osnovne oblike in z njimi poustvariti naravo. Tej misli sledijo slikarji, kiparji, arhitekti, oblikovalci in keramiki, ki osnovne oblike spoznavajo in raziskujejo, z njimi eksperimentirajo in jih vključujejo v svoje likovne zasnove.
Valj je kombinacija ravnih ploskev in ukrivljenih površin, zato v sebi združuje dvojne likovne in pomenske kvalitete. Zaobljene oblike so v primerjavi z oglatimi bolj dinamične in mehke, zato vzbujajo občutke pozitivnih emocij, harmonije in varnosti. Ker so brez začetka in konca, ponazarjajo ciklus življenja, nenehno gibanje, moč in energijo. Povezujemo jih tudi s planeti, zvezdami, galaksijami, neskončnim vesoljem in jih dojemamo kot dobre, ženstvene in tople. Zaokrožene oblike zahtevajo prostor, pogled z vseh strani in s tem aktivnega gledalca.
Valji so različnih oblik; majni ali veliki, nizki ali visoki, sloki ali čokati, pokončni ali ležeči, votli ali polni. Valjem podobne oblike najdemo tudi v vsakdanjem življenju. To so stebri, drogovi električne napeljave, drevesna debla, veje in stebla, klobuki cilindri, kozarci, steklenice, škornji, bobni, piščali, konzerve, zvitki papirja ali pergamenta, role papirnatih brisač in toaletnega papirja. V zgodovini umetnosti najdemo oblike valja v valjastih pečatih mezopotamskih kultur, v oblikah stolpov in drugih stavb z okroglim tlorisom, v grških, rimskih in romanskih stebrih, pergamentnih zvitkih, ki jih v rokah držijo preroki, v stiliziranih človeških figurah, v kozarcih in steklenicah na tihožitjih ali v upodobljenih konzervah juhe na Warholovih grafikah. V keramiki je med najbolj razširjenimi uporabnimi in dekorativnimi keramičnimi predmeti vaza – tudi steklenica, kozarec in posoda –, ki jo v enostavni obliki valja srečujemo od antičnega Egipta in majevske umetnosti do sodobnega dizajna.
Valj je likovno čista in enostavna oblika, vendar izvedba v keramiki zahteva posebne spretnosti: doslednost in enakomernost pri grajenju forme iz kačic, preciznost in potrpežljivost pri sestavljanju oblike iz valjane gline ter natančnost in umirjenost pri oblikovanju na lončarskem vretenu. Enostavna oblika ne omejuje, temveč dopušča široko paleto interpretacij. Na razstavi je tako mogoče videti številne likovne, dekorativne in vsebinske variacije na temo valja pa tudi raznolike tehnične rešitve. Nekateri valji so geometrijsko natančni, drugi imajo bolj organske, ekspresivne oblike. Pojavljajo se sami, v skupinah ali v družbi drugih geometrijskih in organskih oblik. Pritegnejo s harmonijami ali kontrasti, z naravnimi teksturami ali barvitimi poslikavami, z gravurami ali reliefi. Nekateri valji so dobili obline človeških teles ali oblike dreves in rastlin. Nekateri so zadihali skozi številne odprtine, razprli in razgrnili svoj plašč, se zasukali v spiralno obliko ali se razgradili na elemente. Nekateri nagovarjajo z geometrijsko estetiko, drugi pripovedujejo domiselne in duhovite zgodbe.
Tematska skupinska razstava ustvarjalce vselej spodbudi k iskanjem novih oblik in izvirnih rešitev. Različni valji kažejo individualnost in raznolikost ustvarjalnih načinov. Obenem pa je skupinska instalacija, ki jo člani društva vsako leto oblikujejo posebej za razstavo – tokat gre seveda za kompozicijo iz valjev – poseben izraz kreativnosti ter društvene povezanosti slovenskih keramikov in lončarjev.
Monika Ivančič Fajfar
Razstavo pripravlja Društvo keramikov in lončarjev, MOL in JSKD